18-12-2013

Inspiratie: wolliesje

Inspiratie: wolliesje


Wat inspireert jou? Hoe gebruik jij je innerlijke stem in je creatieve werk? Ik vraag creatieve en inspirerende mensen over hun inspiratie, creativiteit en innerlijke stem.

- Deze post verscheen eerder op mijn vorige webwinkel docka.nl-


SerajahSerajah van wolliesje zit vol inspiratie en ideeën. Ze gebruikt dat voor haar haakwerk. Ik stelde haar mijn negen vragen over inspiratie en haar innerlijke stem.

Wat inspireert je?
Van alles, vooral het internet met vele blogposts. Maar ook films. Bijvoorbeeld Sweet November, mooie film ook, maar de hoofdrolspeelster draagt een hele mooie omslagdoek. En in de film Legaly Blond draagt de hoofdrolspeelster een gehaakte muts met een grote zijde bloem. Verder kijk ik op straat goed om me heen: wat draagt iedereen zoal wat gehaakt is? En niet te vergeten Ravelry. Dit is een patronensite met heel veel patronen en leuke ideeën! Een idee maak ik dan vaak weer eigen door mijn eigen draai er aan te geven. Ik volg niet vaak patronen, maar gebruik ze wel als leidraad!


Wat doe je met die inspiratie?
Meestal als ik inspiratie heb pak ik meteen mijn haaknaald en wol. Ik werk maar 1 dag buiten de deur momenteel, de rest van de tijd  ben ik thuis met onze drie kids. Dus vaak als zij lekker aan het spelen zijn, kan ik mooi haken. Dat is het voordeel van haken, je legt het zo even weg als je weer iets anders moet doen.

Hoe voelt inspiratie voor jou?
Daar wordt ik vrolijk van en dan zorgt het dat ik meteen aan de slag wil! Dan heb ik geen rust tot ik gehaakt heb, al is het maar 1 toer!
Lisa
Hoe ga je te werk als je iets ontwerpt of maakt?
Ik zoek een idee dat mij aanpreekt. Als ik bijvoorbeeld een sjaal wil haken, dan zoek ik naar plaatjes van sjalen en als ik een beetje in mijn hoofd heb hoe ik het wil dan pak ik mijn haaknaald en ga haken.

Wie is voor jou de meest inspirerende persoon?
Pff dat is moeilijk zijn veel mensen, waaronder Anna van DOCKA, Elly van ikmaakblij en vooral
mijn moeder en vader van powertex-opleidingen. Mijn moeder is altijd thuis geweest bij ons en was altijd creatief bezig. Toen wij groot waren is ze haar eigen bedrijf gestart, wat inmiddels zeer succesvol is. Daar droom ik ook nog van! Mijn vader heeft altijd hele slimme ideeën voor praktische oplossingen om alles zo goedkoop of soms zelf gratis te maken. Dat hergebruiken spreekt mij ook weer enorm aan. Hergebruik is sowieso iets wat mij aanspreekt. Niet alleen mijn vader werkt daarmee maar ook DOCKA en ikmaakblij!

Wat is het meest inspirerende boek dat je hebt gelezen?
Geen special boek, ik ben niet zo een lezer! Maar haakboeken vind ik altijd fijn om te bekijken!

Wat is voor jou de meest inspirerende plek?
Gewoon lekker thuis, als ik rust heb (ook in mijn hoofd) kan er inspiratie bij.

Hoe gebruik jij je innerlijke stem in je werk?
Meestal zoek ik ideeën, bijvoorbeeld op internet. Als ik iets zie wat ik leuk vind begin ik gewoon met haken. Soms gebruik ik een patroon van iemand, maar eigenlijk altijd wordt het iets anders. Tijdens het haken verandert het en wordt het eigen. Ik haak echt op gevoel en tel niet zoveel. Natuurlijk moet ik bij bijvoorbeeld de tweede handwarmer wel tellen.
  
‘It had to be a word that was close to their soul’ las ik ergens. Welk woord ligt heel dicht bij jouw ziel?
Kleurrijk!

Wolliesje werkt in opdracht. Je kan haar mailen via wolliesje@yahoo.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten